- De ChristenUnie wil een ambitieuze fietsagenda voor Brunssum gericht op groei van het fietsverkeer. Daarvoor is het belangrijk dat mensen hun fiets veilig kunnen stallen nabij het centrum. Het is daarom zaak dat er op korte termijn een beveiligde fietsenstalling wordt gerealiseerd. Deze dient goed aan te sluiten bij de te realiseren verbetering van het openbaar vervoer in het centrum van Brunssum. Heerlen heeft goede ervaring opgedaan met het vestigen van een fietsenstalling in een leegstaand winkelpand. Dit zou leegstand tegengaan en de fietsbereidheid verhogen.
- Er komt op de begroting een apart fietsbudget en er wordt maximaal gebruik gemaakt van subsidies van andere overheden (bijvoorbeeld van de provincie). Door deze extra investeringen willen we het fietsgebruik laten groeien naar tenminste 50% van alle ritten tot 5 km die in Brunssum worden gemaakt. In samenwerking met de omliggende gemeenten en de provincie investeren we ook in veelgebruikte woon-werk routes. De Leisure Lane is daarvan een goed voorbeeld.
- Fietsroutes moeten comfortabel zijn en als zodanig herkenbaar. Daarom moeten deze worden uitgevoerd in rood asfalt. Bij 50 km-wegen zijn fietspaden de norm. Deze fietspaden zijn tenminste 2 meter breed om ruimte te bieden voor inhalende fietsers.
- Op 30 km-wegen die onderdeel zijn van een fietsroute – denk bijvoorbeeld aan de Spoorstraat – komen fietsstroken in rood asfalt. De rest van de straat, met uitzondering van busroutes, heeft dan klinkers. Fietsstroken zijn tenminste 1,80 meter breed zodat fietsers naast elkaar kunnen fietsen. Auto’s krijgen met het oog op de verkeersveiligheid óf voldoende ruimte om fietsers in te halen óf worden door een smal wegprofiel gedwongen achter fietsers te blijven rijden.
- Er komen (regionale) doorfietsroutes van Brunssum naar Heerlen en van Brunssum naar Sittard. Op deze routes heeft de fiets zo veel mogelijk voorrang. Fietsers hebben daardoor zo min mogelijk hinder van obstakels en het overige verkeer. Zo stimuleren we het gebruik van de fiets in het woon- werkverkeer.
- De ChristenUnie pleit voor fietsvriendelijke wijken. De gemeente gaat bij nieuwbouw of herstructurering van wijken uit van het fietsverkeer en richt wijken fiets- en kindvriendelijk in. Er komen sociaal veilige fietsverbindingen die wijken onderling snel verbinden. Paaltjes op fietspaden veroorzaken veel ongelukken. Deze worden zoveel mogelijk verwijderd.
- Bij winkelcentra, bushaltes en overige attractiepunten komen genoeg fietsenrekken die voldoen aan de normen van Fietsparkeur. Zo kunnen fietsen veilig en gebruiksvriendelijk worden gestald.
- De gemeente gaat samen met andere gemeenten in de regio fietsvriendelijke horeca het predicaat fietscafé geven. Deze gelegenheden hebben voldoende stallingen, een sanitaire ruimte, een EHBO-uitrusting, een fietsreparatieset inclusief fietspomp, en bieden de mogelijkheid om elektrische fietsen op te laden.
- De ChristenUnie gaat zich inzetten voor watertappunten en oplaadpunten voor elektrische fietsen bij culturele plekken.