- Bij nieuwbouw en herstructurering gaan we in Brunssum parkeren zo veel mogelijk centraal aan de rand van de wijk organiseren.
- Ook wil de ChristenUnie dat de gemeente het gebruik van deelauto’s stimuleert waardoor er minder blik op straat komt. Dan kunnen woonstraten worden vergroend en autoluw worden ingericht en hebben voetgangers, fietsers en spelende kinderen daar het primaat. Zo stimuleren we in Brunssum duurzame mobiliteit, worden wijken leefbaarder en veiliger en is er plaats voor meer woningen.
- De gemeente ondersteunt bewoners die hun straat één maand autovrij willen maken. In deze maand testen bewoners alternatieven voor de auto en is er in deze leefstraat meer ruimte voor ontspanning, spel en ontmoeting.
- Als laden op eigen terrein niet mogelijk is dan is er in Brunssum binnen een straal van 500 meter een openbare laadmogelijkheid beschikbaar. Het aantal laadpalen wordt uitgebreid en volgt de groei van het aantal elektrische auto’s. Hiervoor mogen geen wachtlijsten zijn. Rekening houden met bestaande parkeerdruk en overleg met omwonenden vindt de ChristenUnie belangrijk. De laadpalen krijgen bij voorkeur een plek aan de randen van wijken of worden geclusterd op parkeerterreinen. Er is dus geen recht op een laadpaal voor de eigen deur. Wij pleiten voor de Vehicle-to-Grid technologie zodat elektrische auto’s als buffer kunnen dienen in het elektriciteitsnetwerk
- Voor bezoekers en vrijwilligers van maatschappelijke voorzieningen zoals verzorgingstehuizen en kerken komt er ter compensatie een maatschappelijke parkeervergunning. Ook komt er een parkeervergunning voor mantelzorgers.
- Parkeerterreinen nemen nu onnodig kostbare ruimte in en dragen niet bij aan een leefbare woonomgeving. Bij nieuwbouw moet daarom zoveel mogelijk op eigen terrein en inpandig kunnen worden geparkeerd. Bestaande parkeerterreinen worden waar dit ruimtelijk inpasbaar is voorzien van daken met zonnepanelen om zo bij te dragen aan de klimaatopgave.